Hírek

Gázolaj analízis 2020 július I. rész

Ápoltautó
2020.08.03 15:59

A Spuri üzemanyag adalékok gyártója idén is elkészítette a szokásos gázolaj analízisét. A mintát egy Nyugat-Európai olajtársaság által üzemeltett kúthálózaton vették Szegeden. A mintavétel nem volt akkreditált, csupán tájékoztató jellegű.

A vizsgálat célja, hogy megbizonyosodjunk arról, hogy a drágább, adalékolt dízel üzemanyag jobb, mint a hagyományos gázolaj. Autónk, annak alkatrészei valóban kimélve vannak ezzel a gázolajjal, vagy sem. Vagy inkább használjunk Spuri adalékot?! Mindenki döntse el maga, hogy megelőzésként használ üzemanyag adalékokat, vagy sem. Mi használjuk a Spuri hagyományos "piros" és rally formulával készült JG-2 verzióját is. Saját autóinkon megtapasztaljuk a lágyabb indítást, kevesebb fogyasztást, egyenletesebb motorjárást.

A mintát gázkromatográfia segítségével vizsgálták laborkörülmények között. A vizsgálat megállapította, hogy FAME-tartalom teintetében nem felel meg az MSZ EN 590 (Gépjármű-hajtóanyagok. Dízelgázolaj. Követelmények és vizsgálati módszerek) szabványnak. Gondolom ezen különösebben senki sem lepődik meg. Ez a szabvány a gépjárművek számára a nagy- és kiskereskedelmi forgalomba hozott dízelgépjármű-hajtóanyag minőségi követelményeit és vizsgálati módszereit írja elő. A szabvány olyan dízelmotoros gépjárművekben használható hajtóanyagra vonatkozik, amelyet legfeljebb 7% (V/V) zsírsav-metil-észtert tartalmazó dízel¬gépjármű-hajtóanyagokkal való üzemelésre terveztek. MEGJEGYZÉS: Ebben az európai szabványban a „% (m/m)” és a „% (V/V)” a tömegszázalékot, illetve a térfogatszázalékot jelenti. 

Normál alapgázolaj:
A vizsgálati jegyzőkönyv szerint majdnem minden érték megfelel a limitként előírt minőségnek. A legolcsóbb megoldás ebben az üzemanyagban az, miszerint megnövelték a FAME mennyiségét, így több jellemzőt tud teljesíteni egyszerre az alap gázolaj! Pillanatnyi használati értékén nem is lehet észrevenni, hogy szabványon kívülivé teszi! Nem véletlenül van a szabvány. Általában a limitként meghatározott paramétereket illik rendesen túlteljesíteni. Pláne akkor, ha a szavatossági idő kitolódik a magas bio tartalom miatt. Legmagasabb megengedett mennyiség 7% térfogatba mérve. Ehhez képest 100%-kal többet tartalmaz, mint az elvárások. Ha azt nézzük, hogy valamiféle előnyt kell kovácsolni a policiklikus aromás szénhidrogének arányának csökkentésére, hát ez sikerült. A cetánindex is ezért bőven megfelelő 46 helyett 52. Ez már szinte a határ másik oldalán van. A vizsgált egyéb paramétereket teljesítette a minta.
A magas zsírsav tartalom köztudott agresszív jellege igen káros a motorok hosszan tartó életére! Agresszív, maró hatása köztudott, annak ellenére, hogy pillanatnyi kopáscsökkentő hatás érvényesül. Pláne, ha a résolaj csövön mért 90-100 C fokkal társítjuk. Ekkor a C22-37 közötti szenet tartalmazó hosszabb szénláncú molekulák a gázolajban lévő egyéb molekulákkal együtt reakcióba lépnek. Ekkor láthatjuk, hogy az üzemanyag sötétebb lesz. Ha ezt többször is megkerül körforgalom szerűen a tank, és a motor között, akkor ez nem tesz jót az üzemanyag rendszernek. Nyilván az 5mikronos szűrő dolga, hogy átalakult alkotókat kiszűrje. Sajnos ezek a megégett részek kisebbek, ezért mindenhol tovább haladnak a porlasztó csúcsig. A gázolaj kopáscsökkentő voltát igen jónak mértük, ha frissen megtankol az autós. Egy óra üzemmód elteltével azonban ez csökken, mert motor közelben, a porlasztó csúcsok fölötti rés olajcsőbe megég. Természetesen kopásokat okozva. Ezeket a szilárd részeket, nem szabad összetéveszteni a kopáscsökkentő jelleggel. Valamint, az is fontos, hogy hol fejti ki a hatását, a robbanás előtt, vagy utána? Persze mindkettőnek egyforma jelentősége van, ám csak az előttire van szabvány. Sajnos!

Gázkromatográfia: a gázolaj sem mennyiségben, sem eloszlásban nem egyenletes. Egyéb iránt nagyon hasonlók a különböző gázolajok görbéje. De csak látszatra.
A normál alapgázolaj egyenletesebb. Nincs nagy törés mennyiségi emelkedésben. A rövidebb szénatom számú C9-C17 –ig aránylag nagyon szép, és egyenletes, de nagyon meredek jellegű a görbe. Gyorsan emelkedő mennyiségeket mutat. Nagyon sok a C15-C21 szénatom számú molekula. Ezek adják az üzemanyag kb. 50%-át.  Modern dízel motorok többszöri befecskendezéssel élnek egy munkaütemen belül. Az utolsó három befecskendezéskor már nincs ideje elégni a hosszú szénláncú molekuláknak. Különösen a zsírsav alapúaknak. Sőt itt kezdődik a FAME alkotók jelentős mennyisége is. C20-C24 közötti mennyiségi kiugró csúcsokat láthatunk. De csak az alapgázolajnál van mintegy 14%. A prémiumnál ez nulla. De ezt később tárgyaljuk. Az a baj, hogy nehezen bomlik, sokáig ég, és a folyamat a kipufogóban is tart. Az elégetlen CH-t a korszerű motor is csak úgy tudja megoldani, hogy kipufogógáz jelentős mennyiségét visszavezeti a hengerbe. Ezzel forró kipufogógázzal a „henger-hő” arányosan nő, a NOx-el együtt. Pont ebben forró környezetben a motor is jobban igénybe van véve. Még a katalizátor, az AdBlue belépése is súlyosbítja a helyzetet, mert az elégetlen Zsírsav- metil-észter nyálka, és a Biuret por (C2H5N3O2) lerakódás alapja a tökéletlen gázolaj összetétel. A nyálka és a biuret pedig imád egyesülni a koromszűrőkbe. Ezért baj a nagyfokú FAME tartalom. A mostani dízel motoroknál pláne érvényes. Persze van direkt biodízel motor, de az átlag nem az! Ezért kell a DPF szűrőket mosni, de inkább jobb cserélni!
Könnyű belátni, ha a tökéletlen keverékképzés, égési folyamat miatt több tucat érzékelőt, precíz szenzort, helyeznek el a gépekbe, az előbb utóbb nyálkásodik, beég, kormozódik. Szinte minden alkatrész működését negatívan befolyásolja, mert hamis jelet ad.

Összegezve normál gázolaj:
Nem felel meg még a limit követelmények szerinti törvényi előírásoknak sem a vizsgált dízel olaj. Szabványon kívüli tényét a 14% Bio tartalom miatt veszítette el! További paraméterek, melyre nincsenek szabványok, sem teljesen megfelelőek. A kenőképesség megfelelő, mely az üzemanyag rendszerre vonatkozik, a hengerbe jutásig. Ezen túl, a kompresszió gyűrűtől a szelepeken át, az egész kipufogó rendszer alkatrészeire nem mondható el. A problémát a hosszabb üzemeltetés általi kár ok okozzák. Hosszú szénláncú szénhidrogének égési lassúságán alapuló szennyeződések, valamint elégtelen összetételű kipufogógáz miatt, amit a járművek ECU programja megpróbál kiküszöbölni, valamint a túlbonyolított kipufogó rendszer kompenzálni, amiben óriási igénybevételt szenved a gép összessége. Ezek nagyobb valószínűsíthető üzemzavarokat okoz előbb utóbb.

A Spuri üzemanyag adalékok hosszabb élettartamot adnak autónknak, kevesebb komoly szervízigény mellett.

forrás: https://spuri-adalek.hu/308-gazolajok-analizise-2020-juliusaban

Folytatjuk